Har man først sagt A må man også sige B og når man har sagt B må man også sige C. Sådan kan man blive ved hele alfabetet igennem, men hele pointen er at man ikke skal tage munden for fuld, men tage et skridt ad gangen. Herefter kan man se hvilket trin man er nået til og derfra tage det næste skridt i udviklingen.
Som virksomhed er der mange skridt at tage og det er bedst at tage små skridt i starten. Det er særligt hvis der er mange salgs- og marketingprocesser, medlemssystemer og ?portaler, samt hvis fundraising er en stor del af virksomheden at det kan være en god ide at systematisere dette.
Det kan man blandt andet gøre med Microsoft Dynamics CRM. Som virksomhed er det netop vigtigt at den information den enkelte medarbejder modtager kan blive delt med andre i virksomheden, så den ikke går tabt, hvis medarbejderen forlader virksomheden. Derudover giver det god mening at alle de relevante medarbejdere er med på hvilke marketingskampagner der kører og hvor godt de performer. Et CRM system kan netop også bruges til at styre salget i forhold til at man holder styr på sine kunder og ved hvor langt de er nået i købsprocessen og hvad der skal til for at give dem det sidste skub i retningen af et køb.
Du kan også se hvad kunden sidst har købt og finde deres købsmønstre, så du ved lige hvornår du skal kontakte dem, for at sælge noget mere. Det er et genialt værktøj til at styre sit salg. Det sparer virksomheden for en masse omkostningsfuld tid og salget øges fordi der netop er kendskab til hvornår man får mest ud af sine marketingskampagner i forhold til købsprocesserne.
Det er ikke så vigtigt om det er en stor eller lille virksomhed man driver. Der er altid behov for strømlining af processer i en virksomhed uanset størrelsen, så det handler blot om at finde den løsning der passer til ens behov. En ekstra fordel, der gør det simpelt for både mindre og større virksomheder er at løsningen ikke kræver en større installering, men kan sættes op som en cloud-baseret løsning, som kan hostes enten lokalt eller på et eksternt datacenter.
Når du så har sagt C, så er du klar til at tage det næste skridt og komme ud over stepperne med din virksomhed.