Det er en velkendt situation, at man som pensionist tager valget om at flytte bolig. Dette kan enten være for at komme lidt længere væk fra det sted, hvor man i så lang tid har haft en hverdag eller for at komme lidt tættere på sine børn. Om ikke andet har man her muligheden for at skabe sig en ny tilværelse et sted, man helt selv vælger, da der ikke længere er noget, der tvinger en til at blive boende i sit nuværende hjem. Der er dog mange ting, man som pensionist skal være opmærksom på, hvis man står i denne situation. Nedenstående vil gennemgå nogle af disse for at stille disse personer bedst muligt.
Det er ofte rigtig dyrt at skulle investere i en ny bolig, hvorfor man naturligvis skal tjekke, om økonomien i første omgang kan holde til det. Så hvis man sidder i klemme i økonomisk krise og eksempelvis er i gang med at klage over skat, kan det stærkt anbefales, at man får reddet trådene ud, før man overvejer en flytning.
Juridiske foranstaltninger
Der er mange juridiske aspekter i det at flytte bolig, som mange vælger at overse. Dette gælder især når man som pensionist er ved at være oppe i årene. Når man til at starte med skal finde en bolig, er man klart bedre stillet med en boligadvokat, hvorfor dette er værd at investere i. Der er en god grund til dette og det er, at ejendomsmæglere har det med at udnytte pensionister, der grundet en eventuel pensionsopsparing er meget købevillige. Boligadvokaten vil derfor hjælpe med at sørge for, at alt det ejendomsmægleren har lovet, egentlig stemmer.
Når så man har fundet økonomien til at købe et hus ved hjælp af en boligadvokat, er der stadig nogle juridiske ting, som skal ordnes. Dette hænger nemlig sammen med, at man som pensionist er oppe i årene og derfor er godt stillet, hvis man har styr på, hvad der skal ske, når man ikke er til stede mere. Det kan lyde voldsomt, men der er mange fordele ved at tage stilling til det, når man stadig kan. Dette drejer sig om fx at investere i en bobestyrer, således at der tages hånd om dødsboskiftet. Derudover vil ens nærmeste få meget ud af, hvis man vælger at skrive testamente, da man også her kan bestemme, hvem der skal overtage boligen og andre værdifulde ejendele.
Selve flytteprocessen
Det siger sig selv, at man som pensionist ikke er så godt stillet til selv at stå for flyttearbejdet, når den store flyttedag kommer. Derfor gælder det om at trække i alle de tråde, man kan for at finde ud af, hvor der er hjælp at hente. Det er som pensionist med flere børn, der er oppe i årene, oplagt, at spørge dem om hjælp med dette. Man kan oveni købet gør noget hyggeligt ud af det, så man gør det til en dag, hvor hele familien samles.
Når hjælpen er fundet, gælder det om at organisere flytningen på den mest effektive måde, så det går så hurtigt som muligt. En fremgangsmåde er at strukturere genstandene i sine flyttekasser efter det rum, som de hører til. På denne måde kan man i den nye bolig hurtigt stille kasserne ind i de rum, som de stemmer overens med.
Når alt dette er overstået kan og man er klar til at nyde tilværelse i sit nye hjem, er det dog vigtigt, at man anmelder sin flytning til folkeregisteret, således at kommunen er med på, hvad ens nye adresse er. Det er nemlig ikke så hensigtsmæssigt at få tilsendt sin post til sit gamle hjem, hvor der forhåbentlig er flyttet nogle andre ind. Anmeldelse om flytningen skal, som de færreste er klar over, gøres senest fem dage efter flytningen er fundet sted.
Vi håber at ovenstående ikke har virket for stødende, men at det er til at se de praktiske aspekter ved at tage stilling til, hvad der skal ske, når man ikke er til stede mere. Derudover kan det forhåbentlig hjælpe en på vej med at danne sig et overblik over, hvad der helt generelt er vigtigt at tage stilling til, når man som pensionist skal flytte bolig.